Onze reiscombinatie

Onze reiscombinatie

maandag 11 maart 2019

Gek op Gekko 's!!???

Nou, gek op gekko 's is teveel gezegd.
Maar, als je in Zuid-Europa bent dan ontkom je er niet aan!
In alle hoeken en gaten zitten die gekke beestjes.


Als een huis of schuurtje lange tijd dicht is geweest dan kunnen er toch heel wat van die beestjes in gaan huizen. Ze komen door de kleinste kiertjes naar binnen en nemen hun intrek.
Ze zijn niet eng of zo, maar vliegensvlug. Eigenlijk best wel grappig. En ze zijn dol op allerlei klein vliegend spul. Gekko's leven van insecten en worden in de landen waar ze van nature voorkomen daarom beschouwd als nuttig. De Spanjaarden zeggen dat ze de beste muggen en vliegenvangers zijn. Dus vooral lekker laten zitten waar ze zitten.

Gekko's zijn een groep van reptielen die behoren tot de hagedissen. De naam gekko is afgeleid van de klikkende tot gillende geluiden die veel soorten vooral in de paartijd maken. Nou, en dat horen we hier elke dag. Dus er zijn jonge gekkootjes op komst!!??

Omdat ze zo snel zijn is het me niet gelukt om ze te fotograferen. Daarom wat plaatjes en kiekjes hoe ze in de creatieve wereld worden weergegeven.

Sommige soorten worden zelfs als geluksbrengers gezien. Als men een huis koopt en er de eerste nacht dat men in het huis slaapt géén gekkogeluiden te horen zijn, brengt dit ongeluk en kan men het huis beter weer verkopen.

De gekko kan zijn staart verliezen. Wanneer hij door een vijand wordt aangevallen heeft hij een kans om zo aan het gevaar te ontsnappen. En, een nieuwe staart groeit dan vanzelf weer aan.
Om die reden symboliseert hij wedergeboorte en geluk of voorspoed.
Op de markt en in souvenier-shops kom je op allerlei manieren die gekko tegen. Ja, zelfs op linnengoed, hihi.

Een gekko tattoo wordt ook vaak geplaatst als men toe is aan vernieuwing.
Zover zal ik echt niet gaan. Maar een kunst-gekko aan de muur om vijanden buiten te laten,......is zo gek nog niet.

Als echte Boekenwurm heb ik wel een te gekke Gekko-boekenlegger gemaakt. Bolletje katoen van de markt en effe surfen op internet en Hoppa weer een leuk vakantiewerkje gedaan!

Nou lees ik meestal met mijn e-reader waar geen boekenlegger ingaat, maar toch! Wel even kijken hoe het staat, zo'n platte gekko in je boek.

En nu zie ik dat mijn e-reader ook Gecko heet! Toeval bestaat!?

Leo vind die gekke beestjes maar niks. Hij is ook niet dol op het huisdier "Frankie" van onze kleinkinderen!?
Gelukkig mag het gehaakte exemplaar blijven.

Fijne dag allemaal en een lieve, warme en zonnige groet van Leo en Maria.

5 opmerkingen:

  1. Ik vind ze ook zo leuk, maar ja, het blijven beestjes hé, daar ben ik niet zo dol op!!! Wel leuk als souvenir. Leuk ook jou boekenlegger!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even een reactie test!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke beestjes!! Mijn eerste ontmoeting met een gekko was in Zuid-Frankrijk op de toilet van de camping;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En nu, als grote meid, hou je een baardagaam gewoon in je hand!!

      Verwijderen